Сор Хуана Инес де ла Круз: Биография и творби

Автор: Charles Brown
Дата На Създаване: 4 Февруари 2021
Дата На Актуализиране: 22 Април 2024
Anonim
Сор Хуана Инес де ла Круз: Биография и творби - Наука
Сор Хуана Инес де ла Круз: Биография и творби - Наука

Съдържание

Сор Хуана Инес Де Ла Круз Тя беше самоук учен, философ, ученик на мисловната школа, композитор и поет на бароковата школа. Освен това тя беше монахиня от ордена на Сан Джеронимо де Нуева Испания, която беше известна под прякора „Феникс от Америка“ или просто „Феникс Мексикана“.

Тя беше един от най-изявените писатели и поети от американския колониален период. Владееше добре латински и науатъл, езикът, говорен от ацтекската цивилизация. От ранна възраст тя е била призната за велик философ и е смятана за един от най-влиятелните хора в мексиканското общество през живота си.

Освен това Сор Хуана е един от първите хора, които подкрепят правата на жените, не само в Америка, но и в световното общество от онова време. Тя се смята за първата феминистка авторка, чиито текстове са публикувани в Новия свят.


Биография

Ранните години

Хуана Инес де Асбахе и Рамирес де Сантилана е родена на 12 ноември 1651 г. в Сан Мигел Непантла, Мексико (Колония де Нуева Испания). Родителите му, испанският капитан Педро Мануел де Асбахе и креолската жена Изабел Рамирес, не бяха женени. Баща му не е участвал в живота му, нито във възпитанието му.

Тя е отгледана във фермата на дядо си по майчина линия и е кръстена като „дъщеря на Църквата“. Той обичаше да се прокрадва в параклиса на хасиендата, където живееше, за да чете различните книги, които дядо му имаше там.

По това време четенето беше забранен акт за жените, така че на практика тя трябваше да се образова. На тригодишна възраст той вече знаеше как да говори и пише на латински. На осемгодишна възраст той вече е способен да композира стихове.

На тринадесет години той преподава латински на други деца и вече е научил ацтекския език на науатъл; използвайки този език, той също успя да състави няколко кратки стихотворения.


Вицекрал Антонио Себастиан де Толедо осъзна интелигентността на момичето. Той я призова да се присъедини към съда му като фрейлина.

Религиозен живот

Хуана Инес винаги проявяваше голяма незаинтересованост към брачния живот. Тя се страхува, че това ще ограничи нейното обучение, затова тя решава да стане монахиня през 1667 г. Въпреки че прекарва две години с ордена „Discalced Carmelite“, тя се премества в манастира „Санта Паула“ от Ордена на Сан Херонимо в Мексико Сити.

В манастира Санта Паула тя произнася религиозните си обети и остава затворена в този манастир до края на живота си.

Животът в манастира е означавал за Сор Хуана стабилен дом с фиксиран апартамент за живеене. Освен това му даваше много повече време да учи и пише. Той преподава на много от момичетата в манастира музика и трагедия.

В своето религиозно уединение Сор Хуана успя да има една от най-големите колекции от книги в цяла Америка. Той също така разполагаше с различни музикални и научни инструменти.


Извън затварянето му в манастира, той не загуби контакт с висшите лидери на Нова Испания, които срещна по време на времето си с вицекраля. Всъщност отношенията й с испанските владетели позволиха на Сор Хуана да поддържа много отворено състояние на свобода за времето.

Поезия

Вицекралите на Нова Испания я посещавали често в манастира. Всъщност те отговаряха за публикуването на творбите му в Европа. В началото на 1680-те тя става официален поет на испанския двор.

Влиянието й във външния свят беше много широко, въпреки че беше затворена в манастира. Той пише, че е поръчал и за фестивали, които са повлияли широко на културата на Нова Испания по онова време.

Успехът на Сор Хуана да притежава се дължи на голямото й владеене на различните теми и лирични стилове, които се развиват през испанската Златна ера. Това майсторство се дължи на способността й за самоук разбиране, която тя демонстрира от много малка.

Той лесно използва почти всички поетични модели, налични по това време, като сонетите и романите с балади, които бяха толкова популярни в колониалните времена.

Друг важен аспект на поезията на Сор Хуана бяха темите, с които се занимаваше. Текстовете на поезията му са имали религиозни, морални и дори сатирични принципи. Това беше много необичайно за една монахиня от онова време; Тя никога не е ограничавала писането си на романтични писма, въпреки че е била отдадена на религиозния живот в манастира си.

Критика към епископа на Пуебла

Неговите поетични и литературни творби бяха жестоко критикувани от епископа на Пуебла Мануел Фернандес де Санта Круз. Епископът написа текст, в който критикува нейната светска дейност и помоли монахинята да се съсредоточи повече върху развитието на нейната религиозна дейност.

Любопитното е, че епископът не критикува съдържанието на своите произведения. Текстът е публикуван през 1890 г., за да критикува липсата на църковна дейност на Сор Хуана, но самият епископ признава, че произведенията на жената са валидни и точни.

Защитата, която Сор Хуана написа в отговор на епископа, беше една от най-забележителните демонстрации на защитата на правата на жените в колониална Америка.

Сор Хуана каза на епископа чрез писмо, че жените трябва да имат способността да учат други жени с пълна свобода. По този начин се елиминира рискът възрастен мъж да се развива в същата среда като малките момиченца. Това защитава момичетата и се придържа към писанията на Свети Петър.

Изоставяне на писането

Критиката на епископа беше последвана от допълнителни забележки от испанските служители. Нейната модернистична визия не отговаряше на времето и много от хората около нея не бяха съгласни с нейните идеи: особено висшите мъжки служители от колониалната Нова Испания и Мексико.

През 1963 г. тя спира да пише публично, за да избегне всякакъв вид наказание, което може да сполети монахинята. Сор Хуана се надяваше, че правителството ще й наложи някаква цензура, затова тя реши да остави литературата настрана.

Никога обаче не бяха открити доказателства, че монахинята е спряла да пише за постоянно. Смята се, че тя се е съгласила да служи на покаяние, наложено й, но писмото, утвърждаващо тази теория, изглежда не е написано от нея.

Няколко години преди смъртта си той продава всичките си книги и научни вещи. Някои историци обаче смятат, че те може да са били конфискувани от архиепископа на Мексико.

Някои от неговите творби са запазени с течение на времето, благодарение на помощта на вицекраля на Нова Испания, който ги пази дори след смъртта му.

Последните години

След като се отказа от акта и продаде всичките си вещи, той се върна в старата си изповедалня и поднови религиозните си обети, както беше нормата на католическата църква. Там той подписа няколко затворнически документа; тя се посвети на нормалния живот на монахиня от онова време.

През 1695 г. чума нападна район на Мексико. Много от монахините се разболяха, така че Сор Хуана се посвети да им помогне в тяхното възстановяване.

През времето, когато тя оказваше помощ на останалите сестри в манастира, тя се разболя от болестта. Сор Хуана умира на 17 април 1695 г. поради това заболяване.

Наследство

Много от идеите му са били обект на колониална цензура; Истинското признание на Sor Juana идва много години по-късно. Всъщност едва след появата в световен мащаб на кампании за правата на жените нейните писания и идеали се появиха отново през 20-ти век.

Тя е призната за най-блестящия автор на американската колониална епоха и съчиненията на нейното авторство, които остават и до днес, се четат и до днес.

Манастирът, в който живее, се превърна в образователен център. Днес Сор Хуана се счита за национална икона на Съединените мексикански щати. Неговият образ е използван в мексиканската сметка от 200 песо.

Постановки

Влияние

Поетичното авторство на Сор Хуана е повлияно от няколко известни автори по това време. Тя комбинира най-важните аспекти на всеки от поетичните стилове на авторите, за да създаде своя собствена поезия.

Например казва се, че използваните в неговите стихотворения каламбури са вдъхновени от литературните способности на Франсиско де Кеведо. Неговата изобретателност до голяма степен се дължи на влиянията на Лопе де Вега.

Стилът на испанския бароков период е отразен във всичките му творби. Обаче извън бароковия характер на нейната поезия, в нито едно от произведенията на Сор Хуана липсва логиката, която ги характеризира.

Характеристика на неговите творби

Сор Хуана използва стиховете като литературен инструмент за защита на правата на жените през целия си живот. Това се подчертава в много от неговите произведения, като „Глупави мъже“, в които той обвинява мъжете от времето в ирационално поведение по отношение на отношението им към жените.

Много от стиховете й също служеха за изразяване на емоции, които монахинята изпитваше лично. Това доведе до това, че няколко от неговите произведения (включително някои от най-важните, като „Сънят“) са написани от първо лице.

Не всички обаче имаха биографичен характер, както трябва да се каже. Някои от стиховете, които той е написал от първо лице, през втората половина на 16-ти век, са служили като начин за изразяване на разочарованието, което любовта създава, като следствие от други вторични чувства, които тя поражда.

Драматично

Любовта е по-лабиринт

Тази пиеса всъщност е стихотворение, превърнато в пиеса, издадена през 1689 година.Написал го е заедно с Хуан де Гевара. Това е комедия, базирана на гръцката митология; особено в историята на героя Тезей.

Тезей е бил воин, който се е изправял срещу Минотавъра от лабиринта, според гръцката история. Причината, поради която Сор Хуана решава да разкаже поетична история, базирана на Тезей, е, защото тя вижда гръцкия герой като най-доброто представяне на бароков герой.

В тази история - смятана за комедия - Тезей не се гордее с подвига си, че е убил Минотавъра, а по-скоро използва опита като учение, за да бъде по-смирен.

Пешки на къща

Тази комедия се счита за едно от най-важните произведения, написани през периода на испанския барок. Той разказва историята на две двойки, които не могат да се срещнат, въпреки че са влюбени.

Освен това това е едно от произведенията, което най-добре изразява характера на правата на жените за времето. Главният герой на историята е решителна жена, около която се въртят всички събития, които се случват в разказа.

Смята се, че главният герой в историята всъщност е Сор Хуана. Тоест, монахинята използва тази литературна творба като начин да изрази своите разочарования чрез комедия.

Историята е толкова добре разказана и използва литературни елементи толкова ефективно, че се смята за едно от най-добрите произведения, написани през колониалния период. Пешки на къща е най-забележителното произведение на Сор Хуана Инес де ла Круз.

Втората Селестина

Тайнствени коли

Божественият Нарцис

Йозеф скиптър

Мъченикът на тайнството

Лирика

Мечтата

Мечтата Това е най-дългото стихотворение, написано от Сор Хуана: достига почти 1000 стиха. Става дума за идеята, че когато спи, душата напуска тялото. Характеризира се с представянето на лек и прост предмет по изключително сложен начин, като от своя страна философства за интелекта на хората.

Смята се за една от неговите творби, която е най-дълбоко свързана с философията. Разказано е, както и много от творбите му, от собствената му гледна точка (от първо лице).

Епичното пътешествие на душата в света на мечтите завършва с битка между армиите на деня и нощта, преди душата да се върне в тялото и жената да се събуди.

Други

Алегоричен нептун

Атенагорично писмо

Отговор на сестра Филотеа де ла Крус

Протест на вярата

Loas

коледни песни

Биографични документи

Препратки

  1. Сор Хуана Инес де ла Круз - мексикански поет и учен, Енциклопедия Британика, 1998 г. Взето от britannica.com
  2. Сор Хуана Инес де ла Круз, уебсайт на поетите, (n.d.). Взето от poets.org
  3. El Sueño, Miguel de Cervantes Virtual Library, (n.d.). Взето от cervantesvirtual.com
  4. Sor Juana Inés de la Cruz Биография, Уебсайт за биография, 2016. Взето от biography.com
  5. Сор Хуана Инес де ла Круз, Уикипедия на английски, 2018. Взето от Wikipedia.org
Интересни Публикации
Лечение с тибетски чесън: за какво служи, подготовка и противопоказания
Прочетете Още

Лечение с тибетски чесън: за какво служи, подготовка и противопоказания

The тибетски чесън лек Това е естествено лечебно средство, използвано стотици години от будистки монаси в Тибет. Тази рецепта на традиционната тибетска медицина се използва за намаляване на нивата на ...
Какво е местността? Основните функции
Прочетете Още

Какво е местността? Основните функции

A местоположение, под концепцията за географско разделение, е как се нарича популационно ядро ​​със собствена идентичност. Независимо дали става дума за голямо градско ядро ​​или малко село, това е гр...
35-те най-добри тридесет, единични и фантастични фрази
Прочетете Още

35-те най-добри тридесет, единични и фантастични фрази

Оставям ви най-доброто фрази от тридесет, единични и фантастични, Мексикански филм с участието на Барбара Мори и режисиран от Чава Картас, пуснат през 2016 г.Може да се интересувате и от тези фрази от...